Domů Pro Ženy Jak vybrat kolo

Jak vybrat kolo

0
Jak vybrat kolo

Vybrat si správně kolo není lehké, kór v dnešní době a v široké nabídce sortimentu. Dnešní článek vám poukáže, na co se zaměřit a na jaké detaily si dávat pozor.

Jaké kolo?

V první řadě je třeba si určit, jak a kde budete kolo používat a k čemu Vám má kolo sloužit. Rozdělení kol podle způsobu využití:

Horská kola kola určena převážně do náročného terénu. Toto kolo vybírá cyklista, který bude jezdit v terénu mimo cesty. Na tomto kole se dá jezdit samozřejmě i po silnicích a cestách, ale svou konstrukcí a typem pneumatik je určen převážně do náročnějšího terénu. Záleží potom na cenové kategorii kola, pro jak náročný terén je určeno.

Krosová kola kola určená jak do terénu, tak i na silnice a cesty. Toto kolo vybírá cyklista, který bude kola zhruba z 80% používat na polních, lesních cestách, na zpevněných komunikacích. Krátkodobě lze toto kolo využívat v nenáročném terénu i mimo cesty. Konstrukce rámu ke přizpůsobena pohodlnějšímu-napřímenějšímu posedu jezdce oproti kolu horskému. Tento typ kola se vyznačuje větším průměrem kol 28“ než u horských kol (26“), univerzálním dezénem plášťů, rovnými řídítky. Krosová kola jsou v poslední době velmi populární a jsou přímo předurčena pro cykloturistiku.

Trekkingová kola Kola vhodná pro cykloturistiku. Jsou určena především pro asfaltové a zpevněné cesty. Obdoba krosových kol k jejichž výbavě ale často patří blatníky, nosiče a kompletní osvětlení. Díky tomuto vybavení je trekkingové kolo vhodné i jako dopravní prostředek.

Dále je potřeba se rozhodnout pro variantu rámu. Rámy se obecně rozdělují na dva typy: – pánský – dámský Muži preferují tzv. pánskou variantu rámu, ale ženy ne vždy volí dámskou variantu rámu. Zejména sportovně založené ženy často volí pánskou variantu rámu vzhledem k jejich pevnější konstrukci.

Jak veliké kolo?

Velikost kola patří mezi nejdůležitější parametry.

U jízdních kol dnes neexistuje zásadní pravidlo, jak vysoké kolo má být. Je to způsobeno mnoha variantami staveb rámů. Již dávno se kola nevyrábí pouze s klasickým trojúhelníkem hlavních rámových trubek. Velikost kol také mnoho výrobců měří odlišně. Dříve se měřilo zpravidla od středové osy po osu horní rámové trubky (horní trubka rámu od sedla k řídítkům). Dnes někteří uvádějí rozměr od středové osy po horní okraj sedlové trubky rámu, která může pod sedlem značně přesahovat horní rámovou trubku. Tímto způsobem jsou měřena i kola Madison, která najdete v naší nabídce.

Další rozměr, se kterým se u kol můžete setkat, je průměr kola. Běžně se můžete setkat s těmito rozměry: 10″, 12″, 16″, 18″, 20″, 24″ – dětská kola 26″ – dospělá horská kola 27″, 28″ – dospělá krosová, trekingová a silniční kola

Pokud však jde o samotný výběr velikosti, tak v zásadě můžeme doporučit (i z estetického hlediska), že sedlovka by měla být vysunuta z rámu alespoň 10 cm, spíše více. Současně preferujeme kolo co nejmenší s ohledem na tuhost rámu. Menší kola také vypadají lépe. Pokud budete mít kolo menší, řídítka budete mít níže než sedlo (nebo alespoň ve výši sedla), což je správné.

Jak určit správnou výšku sedla?

Správný posed je na kole vskutku veličina číslo jedna. Jeho správné nastavení vám umožní vyvarovat se mnoha nepříjemnostem, od posměšných pohledů, až po zničená záda a neefektivní šlapání.

Jak má být tedy sedlo vysoko? Sedneme si na kolo a jednu z klik dáme rovnoběžně se sedlovou trubkou (to je ta, ve které je zasunuto sedlo). Položíme nohu (v botě) na pedál patou. Noha pod kolenem se nám musí při pohybu dozadu mírně propínat. Nesmí být zcela natažena ani více skrčena. Pokud budete mít nohu zcela nataženou, budete mít sedlo příliš

vysoko a můžete na kole při jízdě tzv. přesýpat. Tedy zadek se vám bude přesouvat ze strany na stranu.

Jste-li čahoun a nemůžete sehnat velké kolo, nemáte jinou volbu, než sedlovku vytáhnout do správné výše hodně vysoko, případně si pořídit delší. Přemýšlejte ale, jestli není na vás kolo současně příliš krátké. Také dejte pozor na limit maximálního vytažení, který bývá na sedlovkách označen. Překročíte-li ho, můžete poškodit rám v místě upnutí sedlovky sedlovým šroubem v rámu. Správně má být sedlovka zasunuta minimálně tak, aby její spodní okraj byl alespoň trochu pod dolním okrajem horní rámové trubky. Jestliže jste však přesto nuceni vytáhnout sedlovku až po limit, je na zvážení, zda kolo není na vás příliš malé a tím i současně krátké. Ne vždy se dá dohnat příliš krátký rám delším představcem, který uchycuje řídítka k rámu.

Vytažení sedlovky vzhledem k vaší postavě si v obchodě vyzkoušejte.

Zapomeňte tedy na různé chytré poučky. Jedna z nich třeba radí, že si máme stoupnout obkročmo nad kolo a mezi rozkrokem a horní rámovou trubkou má být určitá vzdálenost. To je tvrzení dosti nepřesné a právě s ohledem na různé stavby rámů často nesmyslné.

Vodorovný posun sedla Po správném nastavení výšky sedla je také důležité jeho vodorovné nastavení. Obecně lze považovat vzdálenost mezi sedlem a pedály za správnou, když kliku otočíme do vodorovné polohy, nohu zacvakneme do pedálu a provázek se závažím, který přiložíme na špičku kolena, nám prochází středem osy pedálu.

A co řídítka?

Tak tady to již může být trochu individuální a můžete se řídit svými pocity. Přesto však je velmi důležitá správná poloha brzdových pák. Zjistíme ji tak, že si na kolo sedneme, ruce položíme na řídítka a natáhneme prsty rovnoběžně s rukou. Brzdové páky by se nám měly lehce opírat o spodní část prstů. Při takto nastavených brzdových pákách nebudeme muset ruce při brždění na řídítkách zbytečně přetáčet.

Správná vzdálenost a výška řídítek vůči sedlu je trochu kompromisem a můžete se řídit podle toho, jak se vám na kole dobře sedí. Závodník je více natažen a skloněn (jezdí přeci rychle), s ohledem na aerodynamiku. Jízda na horském kole nejsou totiž jen šílené sjezdy a prudké výjezdy. Bývá to i těžká a rychlá práce po rovinách za zády kamarádů, kde budete lapat každý kousek závětří a vaše záda se hrbí před nepříjemným větrem. Pokud máte bříško, které vás omezuje dáte si jistě řídítka výše a blíže. Přesto se snažte, abyste nevypadali na kole narovnaní jako za kuchyňským stolem, nebo nebyli příliš nataženi a ostatní nabývali dojmu, že vám chtějí řídítka utéct dopředu.

Zpočátku si budete možná muset na nový posed zvyknout, protože jste do této chvíle seděli na kole špatně, ale za krátko poznáte, který posed je lepší.

BEZ KOMENTÁŘE

Exit mobile version